torsdag 8 mars 2012

Vilodag

Tjenare, idag är de vila som gäller för TyskJohan.
Kom på att jag skulle göra 3 kladdkakor igår kväll för jag fyller ju år idag :) Så stog och agerade bagare hela kvällen igår för att arbetskamraterna skulle bli nöjda. Och det vart dom också :)
Så nu har jag nyss sagt hejdå till mamma och syrran som varit här och fikat.
Fick ett par straps och ett nytt linne very nice, tack så mycket mamma & falubönderna ;)


Dagens middag Köttfärsbiffar gräddsås & pärrur

Köttfärsbiffar
500 g köttfärs
1 gul lök
1 ägg
1 msk kalvfond 
1 msk soya
1 vitlöksklyfta
salt peppar
Blanda allt i en bunke, forma sedan biffarna efter valfri form haha.
Brukar inte måtta upp hur mycket av allt jag har i men det där kan nog vara ett ungefärligt mått.

Gräddsås
2,5 dl grädde
1/2 köttbuljongtärning
Soya
Kalvfond
Sky från biffarna
Salt peppar
Lite lag från smörgåsgurka brukar vara gott att ha i.
Här äre bara att köra på känsla blir oftast bra så :)
Brukar göra vanlig redning med smör & mjöl, men orkade inte så tog maizena istället. Det är till för att reda såser och grytor med men jag tycker inte om det. Det blir lätt grynigt och ser nästan ut som såsen skär sig ibland. Men gott vart de. 

Pärrur 
Lägg i vatten och koka haha
Vart dåligt på grönsaksfronten idag men jag har ju ätit tårta, och det är ju nästan samma. ;)

Nu blire till å fira med en folkets öl och nötter Gonatt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar